مرکز ملی فضای مجازی: حجم بازار اینستاگرام در ایران سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان است

مرکز ملی فضای مجازی حجم بازار اینستاگرام در ایران در سال را ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد، طبق گزارشی که این مرکز تهیه کرده است اگر بخش‌های فاقد آمار را به صورت تخمینی به آن اضافه کنیم حداکثر ۷.۳ درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تجارت الکترونیک تهران، طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط اپراتورهای ارتباطی ثابت و سیار ۵۰ درصد بوده و معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جمع بندی شده است. همچنین در لایه دوم اقتصاد دیجیتال برآورد حجم بازار اینستاگرام در بخش محصول فعالیت خدماتی همچون خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتریان، خدمات لجستیک، خدمات راهکار جامع در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این گزارش حجم بازار اقتصاد دیجیتال شده که صفحه فروشگاه‌های مختلف را شامل می‌شود را در حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

طبق این گزارش مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته‌اند در سه بخش اصل تقسیم بندی شده‌اند. دسته اول آنها  مشاغل صنفی هستند که این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بستری برای بازاریابی استفاده می‌کنند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرام و با استفاده از درگاه‌های پرداخت اختصاصی یا به‌صورت حضوری صورت می‌پذیرد.

دسته دیگر مشاغل خرد طبقه‌بندی شده‌اند این دسته از مشاغل به‌صورت صنفی فعالیت نمی‌کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها به‌عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می‌کنند. براساس بررسی‌‎های صورت گرفته حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب و کارهای خانگی و مشاغل زیر پله‌ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل عمدتا بصورت کارت به کارت یا پرداخت در محل انجام می‌شود.

مشاغل محتوایی دسته دیگری از فعالیت‌ها روی این بستر هستند. درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از طریق مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب اقدام به جذب تبلیغات و درآمدزایی کنند. اگرچه حدود ۶۰ درصد از مشاغل ایجاد شده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است.

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است، براساس پیمایش‌ ملی که در شهریورماه سال جاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می‌دهند و دلایلی از قبیل بی‌اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تاخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) به‌عنوان مهمترین دلایل بی‌اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است.

در این گزارش قید شده که در حال حاضر بیش از یک میلیون کسب و کار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. پس از تقاطع‌گیری و حذف موراد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند.

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است که در حال حاضر ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران شبکه‌های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل شده‌اند.

منبع: پیوست

*
*
*