چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت پیامک در اقتصاد رقابتی؛ از تقویت بسترهای فنی تا اصلاح تنظیم‌گری

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مدیانا، با تاکید بر نقش صنعت پیامک در رشد اقتصادی و توسعه ارتباطات کسب‌وکارها، بر ضرورت تسهیل دسترسی به خطوط خدماتی، حذف موانع تنظیم‌گری و اصلاح ساختارهای موجود برای ایجاد عدالت و رقابت در این صنعت تأکید کرد.

صادق محمدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مدیانا با اشاره به اینکه رشد اقتصادی، به طور عام و رشد شرکت‌هایی مانند مدیانا که در صنعت ارتباط با مشتری فعال هستند، لازم و ملزوم یکدیگرند، گفت: هر چه فضای اقتصادی به سمت رشد و رقابتی شدن پیش برود، نیاز کسب و کارها به ارتباط با مشتریان بیشتر شده و به رشد شرکت‌ ما منجر می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی دیگر سیاستگذار می‌تواند با هدفگذاری برای رشد در صنعت ارتباط با مشتری به رشد در تولید کالا و خدمات شرکت‌های بالادستی کمک کند.

 محمدی با تاکید بر اینکه تقویت بسترهای فنی و تسهیل در قوانین، مهمترین کمکی است که دولت می‌تواند انجام دهد، بیان کرد: بحث مهمی که در حوزه پیامک وجود دارد این است که ارائه شماره‌های خدماتی به کسب و کارها عملا متوقف است. در حالی‌که با تسهیل در ارائه شماره‌های خدماتی، علاوه بر تسهیل در ارتباط کسب و کار با مشتریانش، مسئولیت پذیری آنها نیز بیشتر می‌شود و در صورت ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی پاسخگو خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مدیانا اضافه کرد: شرایط فعلی این‌گونه است که شرکت‌ها – بخصوص کسب وکارهای کوچک و متوسط- از خطوط اشتراکی برای ارسال پیام استفاده می‌کنند و تخلف یک کسب و کار، باعث ایجاد مشکل برای دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباط با مشتری می‌شود.

به اعتقاد او در حال حاضر، با عدالت در  بهره‌مندی کسب و کارها از فرصت‌های فنی در حوزه پیامک و دیگر ابزارها فاصله معناداری با وضعیت مطلوب دارد.؛ برخی شرکت‌ها دسترسی کاملی به خطوط خدماتی یا شرایط ویژه دارند و بسیاری از شرکت‌ها مخصوصا در سطح متوسط و خرد، امکان استفاده از این امکانات را ندارند

محمدی مانع مهم دیگر در رشد اقتصادی صنعت پیامک را قیمت دستوری دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی که بازیگران و رقبای قدرتمندی در حوزه ارائه خدمات به کسب و کارها حضور دارند، فضای رقابتی بالایی وجود دارد و مطمئنم قیمت آزاد باعث سرمایه‌گذاری و رشد کمی و کیفی شرکت‌های ارائه دهنده خواهد شد و نگرانی خاصی برای رعایت حقوق کاربران و مصرف‌کنندگان وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه تمامی نهادها و مراکز دولتی اثرگذار بر صنعت پیام‌دهی، متناسب با دیدگاه و دغدغه‌های خود به مسائل حوزه ورود می‌کنند اما نتیجه کار، خسارت بار می‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است اصلاح ساختار تنظیم‌گری است که در صورت تشکیل کارگروهی با حضور اعضای فعال این صنعت، ذیل یکی از نهادهای دولتی، بخش زیادی از ناهماهنگی‌ها و مشکلات برطرف خواهد شد.

*
*
*