یادداشت/ چطور آزمون برق شادی برای کسب و کارها کار نمی‌کند؟

مریم نجفی – دبیر انجمن

چطور یک خانه شیک و مرتب داشته باشیم؟ هر کسی یک جور به این سوال جواب می‌دهد. ماری کوندو نویسنده کتاب « مرتب سازی، جادوی زندگی عوض کن» توصیه می‌کند که مصرف‌کنندگانی که اسیرِ آت‌و‌آشغال‌ها شده‌اند باید خودشان را یک‌ بار، در یک پاک‌سازی عظیم، از شر آن‌ها خلاص کنند. و برای پاکسازی که توصیه می‌کند یک آزمون به عنوان راهکار به ما معرفی می‌کند. او می‌نویسد هر چیزی که در خانه می‌بینی را دست بگیر و ببین آیا آن چیز شما را شاد می‌کند یا نه؟ اگر شادی ایجاد کرد آن را نگه داریم. در شیوه او هرچیزی که برق شادی در فرد ایجاد می‌کند لایق نگه‌داشتن است و هر چیزی که فاقد برق شادی است بایستی دور ریخته شود.

حالا اگر به جای خانه در سوال اول کشور یا محیط کسب و کار بگذاریم جواب ما چه فرقی می‌کند؟ وقتی که کسب و کاری هستید شما نمی‌توانید که با آزمون برق شادی به سراغ پدیده ها بروید چرا که چیزی مورد پرسش است محیطی است که در آن فعالیت می‌کنید و اختیار صد در صدی روی آن ندارید.

کسب و کارهای دانش بنیان برای داشتن یک محیط کسب و کاری شیک و مرتب از آزمون برق شادی استفاده نمی‌کنند چرا که منشا آنها ذاتا درد و نیاز مردم است. در دنیا برای اینکه شرایط و محیط فضای اقتصادی یا اجتماعی تغییر کند و همه چیز رو به بهبود برود مکانیزم‌های اجتماعی چون اصناف و اتحادیه‌ها شکل گرفته است. ( امیدوارم پذیرفته باشین که هیچ چیزی از روز اول مرتب و شیک نیست).

این مکانیزم‌ها زمانی قدرت می‌گیرند که تک تک عضوهای آن محیط به این باور برسند که راه رهایی از دردهای محیطی از آزمون شادی و بی‌توجهی نمی‌گذرد و همانطور که تلاش می‌کنند تا مشتریان و کاربرانشان در استفاده از سرویس‌ها و محصولات کمتر زحمت بکشند باید برای بهبود فضای اقتصادی حوزه فعالیت و رفع دردهای کسب و کارشان نیز تلاشی بکنند. در کشور همسایه ترکیه تعداد اعضای اتاق بازرگانی استانبول و تشکل‌های ذیل آن به بیش از ۲۶۵ هزار عضو رسیده است و در اخبار آنها می‌خوانیم که چطور توانسته اند جایگاهی بسازند تا در ارتباطی مستقیم با حاکمیت قرار بگیرند و دردهای خود را کاهش بدهند.

ما در انجمن تجارت الکترونیک تهران به پشتوانه تبحری که در پیدا کردن درد مردم پیدا کرده‌ایم تلاش داریم تا با آدرس‌دهی دقیق درد و همچنین تلاشی همدلانه برای رفع دردهای فضای موجود کسب و کارهای دانش بنیان قدمی برداریم. ما به دنبال پاسخ به این سوال نیستیم که  چه کسی در پاسخ به دردهای یک کسب و کار دانش بنیان کوتاهی می‌کند؟ ما میخواهیم بدانیم چرا دردها به وجود می‌آیند؟

ما کسب و کارهای دانش بنیان برای خلق ارزش با میکروسکوپ دنبال درد گشته‌ایم و در روزهای اول کسب و کارمان پیدا کردن درد را به منفعت ترجیح داده‌ایم و موفق شده‌ایم با گفتگوهای درون تیمی بعضی از انواع درد مردم ایران را پاسخ بدهیم. توفیق ما در تعریف درد سبب شده که راهکار نیز به وجود بیاید هرچقدر که درد را مستقیم و دقیق‌تر تعریف کردیم توانستیم به جوابهای دقیق‌تری برسیم. و از آنجایی که تصمیم گرفته‌ایم با آزمون برق شادی به مسائل نگاه نکنیم به سراغ نهادها و افراد درگیر در تعریف فضای کسب و کاری خواهیم رفت و با گفتگو با یکدیگر جواب دردها را خواهیم یافت.

منبع: گاهنامه گفتاورد

*
*
*